2024/04/26
علت ریزش مو

بررسی علت باورنکردنی ریزش مو

علت ریزش مو در بین افراد متفاوت است و به سبک زندگی هر فرد بستگی دارد. از آن جهت که مو نقش مهم و تاثیر گذاری در زیبایی افراد دارد بررسی علت این موضوع برای جلوگیری از ریزش مو ضروری است. به عبارت دیگر باید اول علت ریزش مو را متوجه شوید تا بتوانید به درستی برای درمان آن اقدام فرمایید. علل ریزش مو در بین آقایان و خانم ها متفاوت است و بسیاری از این علل به شیوه زندگی افراد بر می گردد. کمبود ویتامین ها و استرس دو مورد اصلی و دخیل در این موضوع هستند. در ادامه به بررسی جامع تر این موضوع خواهیم پرداخت.

اصلی ترین علل ریزش مو

بدون شک موهای بلند و پر زیبایی افراد را دوچندان می کند. در هر فولیکول یک تار مو رشد می کند و در رشد هر تار مو در ماه حدود 12 میلی متر است. همچنین متوسط عمر هر تار مو حدود 5 سال می باشد. از طرفی یک فرد بالغ و سالم حدود 110 هزار تار مو روی پوست سر خود دارد که متوسط ریزش طبیعی مو در هر روز حدود 50 تار است. یعنی اگر ریزش مو فردی در هر روز بیشتر از این تعداد باشد غیر طبیعی است و باید برای درمان آن راه حلی بیندیشد. همچنین اگر موهای شما بسیار کم پشت شده است می توانید به مراکز معتبر کاشت مو در شیراز مراجعه فرمایید. از علل مشترک ریزش مو بین افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وراثت
  • عملکرد نادرست غده‌ تیروئید
  • مصرف بعضی از داروها
  • کرم حلقوی (RINGWORM)
  • استرس شدید
  • صدمات شدید جسمی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • قطع عضو
  • داروهای شیمی درمانی
  • مراقبت نکردن از مو
  • کم خونی

ریزش مو در خانم ها و آقایان به دلیل تفاوت در هورمون ها متفاوت است که به طور جداگانه به بررسی این موضوع می پردازیم. همجنین برای مشاهده پزشکان درمان ریزش مو در شیراز می توانید روی لینک کلیک کنید.

دلیل ریزش مو در مردان

آندروژنیک آلوپسیا یکی از دلایل ریزش مو در بین مردان است. پسران با نزدیک شدن به دوران بلوغ کم کم با نازک شدن مو مواجه می شوند که این مورد باعث ضعیف شدن فولیکول مو می شود و زمینه برای زیرش مو مهیا می شود. وراژت جزء یکی دیگر از علل ریزش مو در مردان است. طی تحقیقاتی که صورت گرفته است ثابت شده است مردانی که ریزش مو را از مادر خود به ارث برده اند به نسبت آقایانی که این ریزش مو را از پدر به ارث می برند، دچار ریزش موی بیشتری می شوند.

عوامل هورمونی جزء یکی دیگر از عوامل ریزش مو در بین آقایان است. زمانی که تستسترون با آنزیمی به اسم 5 alpha-reductase واکنش می دهد، هورمون DHT ترشح می شوند. این هورمون باعث ریزش مو و طاسی مو در بین آقایان می شود.

دلیل ریزش مو در مردان

علت ریزش مو در زنان

مشکلات هورمونی یکی از اصلی ترین علل ریزش سکه ای مو و ریزش غیر طبیعی مو است. خانم ها به دلیل دوران قائدگی، یائسگی، زایمان، مصرف دارو های ضد بارداری و … بیشتر در معرض این عارضه هستند. اگر حین بارداری و یا پس از زایمان دچار ریزش موی شدیدی شدید اصلا نگران نباشید چون جای هیچ گونه نگرانی نیست و می توانید با مصرف داروهای مکمل این مشکل را برطرف کنید. تنبلی تخمدان جزء شایع ترین دلیل زیرش مو در بین بانوان است. این موضوع در بین خانم ها باعث بی نظمی در دوران قاعدگی نیز می شود.

علت ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در کودکان

شاید باور کردن ریزش مو در بین کودکان کمی سخت باشد اما این موضوع بیشتر به دلیل کمبود مواد مغذی و ویتامین ها به وجود می آید. بیماری آلوپسی آره آتا، عفونت قارچی، آلوپسی کششی، تریکوتیلومانیا، تلوژن افلوویوم، مشکلات غده تیروئید از علل اصلی در این قضیه است. بیمارهای مربوط به ایمنی کودکان نیز باعث رخ دادن این موضوع نیز می شود.

علت ریزش مو در کودکان

تیروئید

توجه داشته باشید که یکی از وظایف تیروئید، تولید هورمون در بدن است. پس هر گونه مشکلی که کارکرد غدد تیروئید را مختل کند می تواند باعث زیرش مو شود. علاوه بر ریزش مو، خشکی مو نیز جزء عوارض این موضوع است.

استرس

علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی نیز سبب به وجود آمدن عارضه هایی از قبیل ریزش مو می شود. استرس و افسردگی بزرگترین عاملی است که زندگی روزمره فرد را دگرگون می کند و عامل اصلی تمامی بیماری ها محسوب می شود. پس برای اینکه موهایی زیبا و پر پشت داشته باشید، بهتر است از هر گونه استرسی دوری کنید.

آیا کرونا باعث ریزش مو میشود؟

هنوز دو سال از پیدایش این مریضی نگذشته است که جان میلیون ها نفر را در جهان گرفته است. تحقیق بر روی عوارض این بیماری هنوز آن قدر پیشرفت نکرده است که بگوییم ریزش مو 100% جزء عوارض کرونا محسوب می شود؛ اما حدود 35% از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند دچار ریزش مو شده اند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *