2024/04/20
ساختار مو

ساختار مو و بخش های تشکیل دهنده آن

در این مقاله در رابطه با ساختار مو و بخش های تشکیل دهنده آن مطالب مفیدی را گردآوری نموده ایم با ما همراه باشید.

مو چیست؟

مو جزیی روینده در پوست بدن پستانداران میباشد. که به صورت زائده ای باریک از پوست خارج می شود. وظیفه آن حفاظت پوست می باشد.

ساختار مو : اجزای تشکیل دهنده مو

اجزای مختلفی در ساختار مو موجود دارند که همگی در رشد مو موثر هستند.  هر مو دارای یک قسمت قابل مشاهده خارج از پوست به نام ساقه مو و یک قسمت درون پوستی به نام ریشه مو می باشد.

ریشه

ریشه در عمق پوست قرار داشته و قسمت زنده مو است. بخش زایا و مولد مو در انتهای ریشه مستقر و پیاز مو نام دارد. عروق خونی اعصاب و رنگدانه مو (ملانین) در پیاز مو قرار دارند. حجم پیاز مو تعیین کننده قطر عرضی مو ( کلفت یا نازک بودن ساقه مو) است. موی بلوند و روشن به طور نرمال نازک تر از موی قهوه ای و مشکی است.

غده چربی

کمی بالاتر از ریشه یک غده چربی متصل به مو وجود دارد. ترشح چرب و زرد رنگ این غده در داخل مجرایی که تار مو در آن قرار دارد. تخلیه شده و تار مو را چرب می نماید. و آن را در مقابل رطوبت محافظت می کند. به مو درخشندگی میدهد. از تبخیر نامتعادل آب جلوگیری مینماید و مو را نرم و خوش حالت می سازد. در صورت کاهش ترشح غدد چربی پوست و مو خشک و بی حالت می گردد. هر دوی این حالات موجب بروز مشکلات و بیماری های زیادی برای مو می شوند.

ساقه

این بخش از مو بیرون از پوست قرار دارد و یک ساختمان مرده است. اهمیت این بخش فقط از نظر زیبایی می باشد. ولی در عین حال بیشترین توجه و مراقبت انسان متوجه این قسمت از مو می باشد. ساقه مو از دو بخش مغز و قشر تشکیل شده است. اگر مو ها به شدت ظریف و نازک باشند به این معنا است که ساقه بدون مغز است؛ همچنین قشر تعیین کننده ضخامت مو می باشد.

کراتین مو

کراتین نوعی پروتئین است که در ساختار مو و ناخن ها وجود دارد و برای جلوگیری از شکنندگی و همچنین محافظت مو الزامی است. همچنین می توانید از کراتین برای تقویت رشد مو نیز استفاده کنید.

کوتیکول

کوتیکول مو خارجی ترین بخش مو است که سبب کشسانی شدن مو نیز می شود. این قسمت مو در معرض نور خورشید و آلودگی ها قرار می گیرد که برای جلوگیری از هر گونه آسیب بهتر است از کرم های ترمیم کننده و  محافظتی استفاده کنید.

ساختار مو

رنگ مو مربوط به کدام قسمت مو می شود؟

رنگ مو به قسمت ملامین مو در ساختار مو مربوط می شود؛ به این صورت که هر چه ملامین مو کم تر باشد رنگ مو روشن تر است و هر چه ملامین مو بیشتر باشد رنگ مو تیره تر و پر رنگ تر است. دلیل این که تعدادی از افراد موهای سفید دارند این است که رنگدانه های ملامین به شدت کاهش یافته است و صفر است.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *